مکران
مکران سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران و جنوب باختري پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس الکوه در باختر جاسک تا لاس بلا در جنوب خاوري ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است. سرزمین مکران نام ناحیه اصیل آریایی نشین در جنوب شرقی ایران زمین می باشد که داراي اقوامی دلاور و جنگجو با قدمتی بیش از سه هزار سال است.
در مورد معانی مکران نظرات متفاوتی وجود دارد مثلا مکران به معنی باتلاق یا مکران به معنی ماهی خواران، ساحل مک ها- سرزمین نخل خرما- واژه اي کهن و باستانی که اشاره به قوم میکوي، ساکنان قدیمی این سرزمین دارد. امروز مکران در بخش جنوب شرقی ایران ، مجاور مرز پاکستان که از دنباله کوه هاي مرکزی و کویر و نمکزارهای شرقی فلات ایران تشکیل گردیده و رشته کوه های بشاگرد و بگیربند که از مغرب به مشرق در امتداد ساحل دریا و بعضی به موازات (محاذات) خط سرحدي قرار گرفته اند جزء مکران هستند.
بندر چابهار
بندر چابهار یکی از چهارراه های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی نیز محسوب میشود. این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آبهای آزاد بینالمللی، جایگاه ویژهای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد. چابهار نسبت به سایر نقاط ساحلی ایران، مزیتهای خاص خود را دارد. موقعیت خلیج در این بندر، وجود آبهای عمیق و بریدگیهای طبیعی فضایی مناسب را برای اسکله های با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتیهای عظیم اقیانوس پیما فراهم ساخته به طوری که این بندر از قابلیت تبدیل شدن به مگاپورت برخوردار باشد. به بیان دیگر چابهار دروازه ترانزیت شرق ایران و یک منطقه استراتژیک برای توسعه صنعت ترانزیت محسوب می شود. این بندر، مهمترین بندر تجاری خارج از حوضچه خلیج فارس است و از نظر سیاسی و راهبردی در مواقع جنگ و بحرانهای منظقهای میتواند نقش تعیین کنندهای ایفا کند.
بندر چابهار، محل تلاقی دو کریدور ترانزیتی مهم جهان به نامهای شمال-جنوب و شرق-غرب قرار گرفته است که این امر از مهمترین مزیتهای محور شرق کشور می باشد.
بنابراین بسیار حائز اهمیت است که موقعیت جغرافیایی ایران و جنوب شرق کشور به ویژه بندر چابهار را از منظر منافع ملی نگریسته تا در گستره مبادلات تجاری با استفاده از استعدادهای طبیعی منطقه و پتانسیل ایجاد شده توسط سازمان منطقه آزاد چابهار، ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه و نیز کشورهای آسیای میانه را تقویت نموده و در نهایت اهدافی چون محرومیت زایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، حضور در بازارهای جهانی، ایجاد اشتغال مولد، صادرات محصولات صنعتی و ارائه خدمات عمومی را محقق سازیم.
افزایش حمل و نقل دریایی کشور با توجه به تاثیرات اقتصادی مربوطه، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و سهم قابل ملاحظه ای از حجم مبادلات کالا به این بخش اختصاص دارد. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته بندرچابهار در افزایش نقش ایران در ترانزیت کالا در سطح بین المللی، افزایش سهم مشارکت ایران در بازرگانی داخلی و خارجی و ترانزیت کالا، تقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی با کشورهای همسایه شرقی و شمال شرق، بهبود تولید ناخالص داخلی و ارتقا نقش منطقه آزاد چابهار در توسعه ملی و منطقه ای دارای نقش کلیدی می باشد.
خلیج چابهار از زیباترین خلیجهای طبیعی کشور و ماحصل آمیزش دریا، زمین و آفتاب است که طی هزاران سال به صورت طبیعی در گوشه ای از دریای عمان و در همسایگی شهر چابهار ایجاد شده است. وجود جاذبه های طبیعی در این نقطه از کشور، مرهون شرایط اقلیمی، موقعیت خاص مکانی و جغرافیای تاریخی در ادغام با تحولات زمین ساختی و سایر متغیرهاست. اسکلههای تجاری و صیادی فراوان، رودخانه های سرباز، باهوکلات، کاجو، بی چند، نیک شهر، نبت و راپچ، سفرههای آبی دشتیاری، نسپران، کهیر، سورک، سادیج، باغات خرما، موز، انبه، نارگیل و پاپایا در کنار پدیدههای طبیعی همچون موج فشان، درخت حرا، ساحل صخرهای، کوههای مریخی، درخت انجیر معابد، تمساح پوزه کوتاه(گاندو)، گل فشان، فرش خزهها، لیپار و دشتار و بسیاری جاذبه های طبیعی دیگر چابهار را به یکی از منحصر به .فردترین مناطق دیدنی ایران و جهان تبدیل کرده است.
برای اطلاعات بیشتر راجع به سواحل جنوب شرق کشور و نیز ضرورت واهمیت منطقه و برگزاری این همایش می توانید فایل ضمیمه را مشاهده فرمائید
Mokran.pdf (1,005.53 kb)