طرح جدید «یک کمربند، یک جاده» چیست؟
24 تیر 1398
«کمربند جاده ابریشم اقتصادی» و «جاده ابریشم دریایی قرن۲۱» اولین بار در پاییز ۲۰۱۳در طی دیدارهای رئیس جمهورچین از قزاقستان و اندونزی، معرفی شد و انتظار میرود که طی سیزدهمین برنامه پنج ساله توسعه چین، که از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ادامه دارد، راهنمای استراتژی سرمایهگذاری ملی در آن دوره باشد. چیزی که اغلب و به طور مشترک تاکنون توسط رسانههای رسمی چین به عنوان «یک کمربند، یک جاده،» انتشاریافته نشان میدهد که «کمربند» به عنوان یک شبکه برنامهریزی شده از مسیرهای جاده و راه آهن، خطوط لوله نفت و گاز طبیعی، و دیگر پروژههای زیرساخت که از ژیآن در چین مرکزی، از طریق آسیای میانه، و در نهایت تا مسکو، روتردام، تا، ونیز، ادامه دارد. وآنچه شاید ناشیانه به نام جاده، «جاده دریایی» نام گرفته معادل: یک شبکه بندر برنامهریزی شده و دیگر پروژههای زیرساختهای ساحلی از جنوب و جنوب شرق آسیا به آفریقای شرقی و شمال دریای مدیترانه است.
وزارت امور خارجه و تجارت چین، تاکید میکند که دامنه این برنامه همچنین شامل تلاشها برای ارتقای یکپارچگی مالی بیشتر و استفاده از Renminbi که همان یوان واحد پول چین است توسط کشورهای خارجی، ایجاد یک جاده ابریشم «اطلاعات» ارتباط منطقهای شبکههای فناوری اطلاعات و ارتباطات، ورفع موانع بر سر راه تجارت فرامرزی و سرمایهگذاری در این منا طق، ایجاد مؤسسات منطقهای جدید، مانند بانک زیرساخت آسیا (AIIB) و بانک سرمایهگذاری صندوق جاده ابریشم جدید (NSRF)، طراحی شده نیز برای تکمیل و حمایت ازکمربندو جاده است.این طرح بر اساس اظهارات رهبر چین درکنگره سوم نوامبر به زبان سنتی دیپلوماتیک چینی (با تاکید بر حاکمیت ملی و عدم مداخله) برعهده گرفتن نقش تعیین کننده سرمایه گذاری دربازار وصنعت بطور راهبردی را خاطر نشان ساخته است، اماهنوز نقش نیروهای بازارو یا ملاحظات تجاری درجاده ابریشم جدید مشخص نیست.